« Ekorätt

Hälften så många plastpåsar säljs efter nya plastskatten

Våren 2020 infördes en skatt på plastpåsar. Det gällde både plastbärkassar och små påsar upp till 7 liter. Plast överlag är en stor miljöbov och med denna skatt ville man förbättra miljön genom att minska plasten på olika sätt. I somras kunde man redan märka av skillnaden som denna skatt gjorde. Det blev en stor minskning av försäljningen av plastpåsar.

Det var väldigt blandade reaktioner bland alla då det tillkännagavs att det skulle bli en ny skatt på plastpåsar under 2020. Många menade att man endast försköt kostnaden till konsumenten – och att företagen som faktiskt kunde påverka klimatavtrycket på en mycket större skala slapp betala priset.

Dock när man checkade av läget under juli 2020 så såg man en positiv effekt av skatten på plastpåsar att det har kommit bli att det bara är runt hälften så många påsar som såldes när man jämförde med innan skatten trädde i kraft.

Det skedde snabbt, tog bara två månader alltså från att skatten trädde i kraft i maj månad till juli månad för att konsumenternas beteende förändrades. SVT gjorde en undersökning och där uppgav Ica och Coop att försäljningen av plastpåsar minskade med 50 procent – och deras konkurrent Axfood uppger att försäljningen minskade med hela 70 procent.

Allt fler kunder tar med sig något hemifrån att bära sina varor i, alternativt köper papperspåsar.

Därför finns skatten på plastpåsar

Skatten på plasten kom dels för att regeringen ville minska svenskarnas användande av plastpåsar samt att Naturvårdsverket bedömde inför att skatten infördes att svensken i snitt använde 74 plastpåsar per år, vilket skulle ge stora intäkter till statskassan.

Regeringen räknade med att två miljarder kommer tjänas in årligen med nya plastskatten, i juli hade de fått in över 22 miljoner.

Även EU har en del i spelet kring den nya skatten. Unionen har ett mål att minska invånarnas användande av plastpåsar till 40 per person och år.

15 sep 2020